(Video) Aduhai.. Malunya Tengok Peniaga Melayu Islam Perangai Macam Ni

Posted By: readnext - 13:43:00

Share

& Comment




Sebuah klip video yang memaparkan gelagat peniaga bazar Ramadan mengasari dua lelaki warga asing menjadi viral di laman sosial.

Dalam klip video hampir satu minit tersebut menunjukkan salah seorang peniaga itu sedang menjerit-jerit kepada kedua-dua warga asing yang cuba mendekatinya manakala rakan peniaga tersebut pula cuba untuk menenangkannya.
Menurut keterangan video dalam laman Media Hub difahamkan bahawa, kedua-dua lelaki warga asing itu mahu menggerakkan kereta mereka yang diletakkan di kawasan bazar tersebut.

Klip video tersebut disiarkan Media Hub melalui laman Facebook mereka malam tadi dan menerima sejumlah 617 ‘like’ dan dikongsi sebanyak 867 kali.

Salah seorang pengikut laman tersebut, Imi Qaf memberikan komen bahawa, beliau berasa malu dengan tindakan peniaga tersebut.

“Orang Melayu buat perangai macam itu, nanti Mat Saleh cerita dekat orang dia bahawa orang Melayu kurang ajar, siapa yang malu, aku jugak yang malu,” katanya.

Menurut pengguna Facebook, Jamal Pawanteh berkata, “berniaga memang suatu ibadat tetapi berniaga macam samseng dan kurang ajar bukan ibadat ya. Nampak sangat para peniaga ini pun jenis yang tak puasa.”

Tambah, Sham Nazri berkata, beliau tidak bersetuju dengan komen Jamal kerana katanya, “bukan persoalan puasa ke tidak tapi itu sudah jadi sifat yang ada pada dirinya.”



P/s: Nampak foreigner tu macam xde berkasar atau keluarkan kata-kata kesat. Apa yg membuatkan peniaga tersebut naik angin mungkin kerana perlu mengalihkan barang di tapak bazarnya atau sebab lain yg kita tak tahu melalui video ini. Ape pun persepsi negatif mungkin diberikan terhadap negara dan agama kita berikutan kejadian seperti ini.

sumber : rakyatpost

About readnext

LaiciPanas is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2013 Hiburan.Berita™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Hosted on Blogger Platform.