Mufti Perlis Bidas Program Panggilan Hangit, Sifatkan Ia Sebagai Haram

Posted By: readnext - 13:05:00

Share

& Comment




SHAH ALAM: Mufti Perlis, Datuk Dr Asri Zainul Abidin menyifatkan rancangan panggilan hangit atau seumpamanya yang diterbitkan oleh stesen radio adalah haram.

Memandangkan ia boleh didengari oleh pendengar di seluruh negara, Asri menyatakan ia seolah-olah mempersenda dan memalukan mangsa.


"Rancangan panggilan hangit ataupun yang seumpamanya yang dilakukan oleh stesen radio tertentu yang mengejutkan orang dipanggil, menakutkan, mempersenda dan memalukan mereka adalah sesuatu yang HARAM dari segi agama. 

"Apatah lagi rancangan itu didengari oleh ramai pendengar dan menimbulkan rasa malu ataupun kejutan kepada pihak mangsa," demikian memetik posting di Facebooknya.


Bukan itu sahaja program seperti itu secara tidak langsung mengaibkan mangsa.

"Rancangan seperti itu hanya memperbodohkan mangsa dan menjadi mangsa bahan untuk ditertawa oleh orang ramai secara yang memalukan. 

"Ia secara tidak langsung sering mendedahkan aib peribadi mangsa yang tidak sepatutnya," katanya lagi.

Kenyataan Asri itu dipercayai merujuk kepada siaran panggilan hangit Hot FM pada 3 Jun lalu yang melibatkan isteri kelasa pemain bola T-Team, Nor Farhan.




Isterinya dihubungi oleh seorang wanita yang didakwa sedang hamil anak kepada Nor Farhan dan mahu suaminya bertanggungjawab.

Ia bagaimanapun mendapat respon negatif daripada pendengar. Nor Farhan kemudiannya meminta maaf atas keterlanjuran panggilan hangit itu. -Siakapkeli.my



About readnext

LaiciPanas is an online Publication that complies Bizarre, Odd, Strange, Out of box facts about the stuff going around in the world which you may find hard to believe and understand. The Main Purpose of this site is to bring reality with a taste of entertainment

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2013 Hiburan.Berita™ is a registered trademark.

Designed by Templateism. Hosted on Blogger Platform.